ZDOBYWANIE ZWOLENNIKÓW W ZMIANIE - ZARZĄDZANIE ZMIANĄ W ORGANIZACJI

 

ZDOBYWANIE ZWOLENNIKÓW W ZMIANIE


Dlaczego to takie ważne? Zmiana odbywa się poprzez ludzi, a dokładnie poprzez zmianę bardzo konkretnych zachowań. Zmiana ma siłę zaimplementowania, gdy osiąga w danej społeczności tzw. masę krytyczną. Oznacza to, że grupa zwolenników, która przekroczy 30% populacji jest w stanie wprowadzić zmianę. Przekroczenie masy krytycznej pozwala na tzw. proces kuli śnieżnej, który odpowiada za to, że zmiana będzie się upowszechniać. Czy jest nam obojętne kim będą owe osoby w grupie 30% zwolenników? Nie! Potrzebujemy w tej grupie liderów. Nie mogą to być wykonawcy poleceń „z góry” zwani często tzw. bmw – bierni, mierni za to wierni, ale proaktywni liderzy poważni nie tyle przez prezesa, ale przez społeczność, której zmiana dotyczy.

 

 

Co robi mądry lider? Szuka formalnych i nieformalnych liderów. Niezależnie czy zgadzają się z kierunkiem zmian, czy nie - rozpoczyna merytoryczną dyskusję. Dobrze gdy zarządzający zmianą zakłada, że nie jest nieomylny. Wymiana myśli, zwłaszcza z przeciwnikami zmian, pozwala uniknąć wielu błędów, ograniczyć opór, a czasami wypracować lepsze rozwiązanie, które zostanie zaakceptowane nawet przez początkowych przeciwników. Część z nich może zmienić zdanie, ale część z nich jest sceptyczna wobec zmiany z konkretnych powodów:

 

  • Braku zaufania
  • Niezrozumienia kierunku i przyczyn zmiany
  • Przekonania, że rozwiązanie nie załatwi problemu
  • Kosztów, które wygeneruje
  • Poczucia straty

Dialog pozwala oddziaływać na wszystkie te obszary. Podejście „my way or highway” nie pomaga w zdobywaniu zwolenników. Wręcz przeciwnie – powstaje naturalna polaryzacja. Brak dialogu może zrazić nawet początkowo popierających zmianę, gdyż odbiorą zmianę jako brak szacunku i lekceważenie. Dialog pozwala się różnić i zachowywać relację. Dyktat zmiany nawet najlepszej powoduje opory, które co najmniej spowolnią zmianę.

 

Kiedy jako przełożony komunikujesz zmianę, pamiętaj o pozyskaniu zwolenników nim zakomunikujesz zmianę na szerokim forum. Przygotowanie się do zakomunikowania zmiany i pozyskanie zwolenników to spora sztuka i często wymaga wsparcia eksperta.


Dodaj komentarz


Komentarze

Google+
Nasz kanał YouTube